itm8 Sverige AB

INTRODUKTION

Dessa leveransvillkor ("Leveransvillkoren") gäller för Itm8 Sverige AB 556990-8485 och eventuella anslutna företags utbud av tjänster och produkter ("Produkter") på Itm8 Sverige AB’s onlineplattformar för företagskunder.

Särskilda bestämmelser för leverans av produkter finns nedan. I övrigt gäller Itm8 Sverige AB’s Allmänna Villkor Allmänna villkor (itm8.se)

Leveransvillkor gäller alltid, om inte annat skriftligen överenskommits mellan parterna.

Avtal avser varje avtal, inklusive en Beställning, avseende leverans av Produkter och Tjänster,som ingås mellan kunden som anges på Beställningen ("Kunden") och Itm8 Sverige AB.

SÄRSKILDA BESTÄMMELSER FÖR LEVERANS AV PRODUKTER

1                          Produktinformation

Produkterna som presenteras på Itm8 Sverige AB’s webbplatser ("AddStore") utgör Itm8 Sverige AB’s allmänna sortiment.

Om det finns skillnader mellan villkor, produktinformation eller priser som anges på Itm8 Sverige AB AddStore och i andra publikationer är det alltid informationen som finns i Itm8 Sverige AB AddStore som gäller, eftersom dokumentation mm. från tillverkarna av produkter alltid har företräde.

2                          Priser och frakt

De aktuella priserna för produkter finns på Itm8 Sverige AB’s AddStore, som uppdateras i realtid. Priserna är angivna i SEK och är exklusive moms. I den mån Produkterna är föremål för skatt (inklusive moms, försäljningsskatt och andra typer av skatter och tullar), måste sådana skatter läggas till priset i enlighet med tillämplig lagstiftning och faktureras i enlighet med detta. Vid nya eller ändrade omsättningsskatter, skatter, avgifter, avgifter eller liknande offentligt påförda skatter och avgifter från beställningstidpunkten till fakturering ska priserna justeras med den ekonomiska nettokonsekvensen för Itm8 Sverige AB.

Ytterligare kostnader tillkommer för frakt. Itm8 Sverige AB förbehåller sig rätten att ändra priser utan föregående meddelande. De priser som anges i AddStore gäller alltid, om inte annat avtalats.

Itm8 Sverige AB’s priser för Produkter som inte är standardlagerartiklar baseras på aktuella valutakurser på fakturadatum. När beställningen tas emot sätts ett preliminärt försäljningspris baserat på aktuellt köppris och växelkurs vid beställningstillfället. Vid fakturering kan priset komma att justeras enligt gällande inköpspriser och växelkurs på faktureringsdagen som fastställts av Itm8 Sverige AB.

Hanteringskostnader hänförs till alla leveranser. På leveranser avseende standardlagerartiklar tillskrivs hanteringskostnader enligt vad som anges i AddStore. För specialvaror och Order för export beräknas de totala hanteringskostnaderna vid fakturering av Ordern när det framgår vad varan/Produkten väger, hur skrymmande försändelsen är eller om försändelsen levereras på pall.

Outtagna varor kommer att debiteras en avgift. Utöver de direkta hanteringskostnaderna debiteras varje försändelse en avgift på det totala orderbeloppet för att täcka fraktförsäkringen. Avgiften anges vid beställning.

Kvittning kan inte göras i Itm8 Sverige AB’s fakturor.

3                          Betalning och orderbekräftelse

Genom att slutföra en transaktion med Itm8 Sverige AB accepterar kunden dessa leveransvillkor. Genom att acceptera dessa villkor förbinder sig Kunden att följa dem i sin helhet.

Vid beställning skickas ett kvitto (orderbekräftelse) via e-post. Denna orderbekräftelse utgör informationen om innehållet i Beställningen. Ett bindande avtal ingås mellan Kunden och Itm8 Sverige AB när orderbekräftelsen skickas till Kunden; Beställningen är dock bindande för kunden när beställningen är gjord.

Samtidigt som ordern skickas från Itm8 Sverige AB’s lager får Kunden en leveransbekräftelse via e-post.

4                          Leverans

Leverans sker med en speditör eller budtjänst anlitad av Itm8 Sverige AB med följande leveransvillkor: Ex factory. Risken för leverans övergår till Kunden när Produkten överlämnas till transportören.

Itm8 Sverige AB tar inget ansvar för sen leverans, oavsett om förseningen beror på Itm8 Sverige AB försening, försening eller restordermeddelande hos tillverkaren eller andra omständigheter.

5                          Retur

Om inte annat avtalats i den specifika beställningen kan en beställning inte annulleras och produkter kan inte returneras.

Om det särskilt har avtalats att Kunden beviljas returrätt gäller denna rätt enligt nedanstående villkor.

Retur av en Produkt måste ske inom åtta (8) dagar från fakturadatum. Vid retur av varan ska den vara oanvänd och returneras i obruten förpackning, i rent och snyggt skick och utan skador eller stötar.

Kunden betalar fraktkostnaderna och andra eventuella returkostnader i samband med returen. Fraktkostnaderna och andra eventuella returkostnader kommer antingen att kvittas mot eventuella fordringar på Itm8 Sverige AB, eller kommer att faktureras separat.

Om Kunden önskar returnera en Produkt måste Kunden kontakta Itm8 Sverige AB via AddStore och därigenom skapa en förfrågan. Observera att få ett ärendenummer eller en returetikett betyder inte att Itm8 Sverige AB har godkänt returen. Kunden ska returnera Produkten till Itm8 Sverige AB tillsammans med en kopia av beställningsformuläret och uppgift om ärendenummer. Om Itm8 Sverige AB godkänner en retur ska den vara Itm8 Sverige AB tillhanda senast fjorton (14) dagar efter att Kunden fått ärendenumret. Frakten ska betalas och Produkten ska vara väl förpackad i godkänd ytterförpackning. Kunden är ansvarig för förlust eller skada på Produkten under transport.

Returer som inte kan godkännas returneras till Kunden på Kundens bekostnad. Godkända returer krediteras Kunden minus eventuella returkostnader. Godkännande av returer måste vara villkorat av att Kunden uppfyller ovanstående skyldigheter.

Beställningar av lagervaror kan inte annulleras eller returneras, såvida inte varan är väsentligt defekt. Inköpta varor som inte kan avbeställas eller returneras kommer att markeras i Produktinformationen och denna markering framgår även av orderbekräftelsen.

6                          Transportskador

Kunden måste undersöka de levererade Produkterna vid leverans. Transportskador ska anmälas till transportören och Itm8 Sverige AB. Synliga transportskador ska anmälas på leveransdagen medan ej synliga transportskador som inte upptäckts eller inte borde ha upptäckts vid leverans ska anmälas utan onödigt dröjsmål och i alla fall inom en vecka från mottagandet av leveransen. Om Kunden inte anmäler transportskadan i enlighet med de Allmänna Köpevillkoren, förlorar Kunden rätten att göra anspråk i samband med transportskadan.

7                          Klagomål

Kunden ska kontrollera varan vid mottagande/leverans. För att hävda att en produkt/leverans är defekt ska Kunden anmäla detta till Itm8 Sverige AB omedelbart efter att felet upptäckts, dock senast tio (10) dagar från fakturadatum. Varan ska returneras på det sätt som anges ovan.

Vid reklamation måste Kunden kontakta Itm8 Sverige AB. Observera att mottagandet av ett ärendenummer inte betyder att Itm8 Sverige AB har godkänt klagomålet. Ärendenumret är giltigt i fjorton (14) dagar. Produkten måste returneras och vara i händerna på Itm8 Sverige AB före utgången av dessa fjorton (14) dagar. Vid retur av Produkten ska returkostnader till Itm8 Sverige AB betalas. Ordernummer, faktura, giltigt ärendenummer och en detaljerad beskrivning av defekten i Produkten ska skickas tillsammans med Produkten. Om reklamationen inte görs korrekt har Itm8 Sverige AB rätt att returnera Produkten till Kunden och ta betalt för fraktkostnaderna. Returer ska vara väl emballerade och i godkänd förpackning (t.ex. brun wellpapp). Kunden är ansvarig för förlust eller skada på Produkten under transport. Vid transportskador på grund av defekt eller defekt förpackning returneras varan till Kunden utan att det ursprungliga felet avhjälps. Itm8 Sverige AB förbehåller sig rätten att kontrollera den returnerade produkten och att ta ut en testavgift om det visar sig att produkten fungerar korrekt och att reklamationen därför inte kan godtas.

8                          Garanti

Garantier på produkter utfärdas av respektive tillverkare. Itm8 Sverige AB utfärdar inga ytterligare garantier utöver respektive tillverkares garantivillkor.

9                          Ansvar

Om det finns ett fel som Itm8 Sverige AB ansvarar för, åtar sig Itm8 Sverige AB att efter eget gottfinnande avhjälpa defekten antingen genom reparation, byte eller återbetalning av köpeskillingen. Itm8 Sverige AB har rätt att hänvisa Kunden direkt till tillverkaren eller till tillverkarens utsedda servicecenter för åtgärdande av defekter. Ytterligare garantirättigheter kan uppstå från respektive tillverkares garantier, som riktar sig till en slutanvändare. Dessa ytterligare garantirättigheter ligger utanför itm8 Sverige AB’s kontroll.

Itm8 Sverige AB ansvarar inte för Produktkompatibilitet med andra Produkter i Itm8 Sverige AB’s sortiment eller för kompatibilitet med Kundens aktuella Produkter, om inte annat uttryckligen anges av Itm8 Sverige AB, eller följer av Produktinformation från Itm8 Sverige AB.

Itm8 Sverige AB’s ansvar för defekter i Produkten är begränsat till vad som anges ovan och Kunden kan inte göra ytterligare anspråk mot Itm8 Sverige AB vid defekter.

Itm8 Sverige AB frånsäger sig uttryckligen ansvar för lämplighet för ett visst ändamål.

Itm8 Sverige AB ansvarar under inga omständigheter för indirekta förluster eller följdskador, såsom produktionsbortfall, utebliven vinst eller andra skador till följd av att det är omöjligt eller svårt att använda Produkterna eller för förlust av data.

Itm8 Sverige AB’s totala ansvar gentemot Kunden (inklusive ansvar för handlingar eller underlåtenhet från Itm8 Sverige AB’s anställda, representanter eller underleverantörer och inklusive prisavdrag, omleverans eller liknande) enligt detta Avtal är begränsat till det pris som betalats för de relevanta Produkterna.

10                        Teknisk support

För teknisk support och användarsupport har Itm8 Sverige AB rätt att hänvisa Kunden till respektive tillverkare och eventuellt till betalningsstöd med tredje part. Support för vissa tillverkare kan vara på engelska, och i vissa fall kan support endast tillhandahållas via e-post och webbplatser.

11                        Separata villkor för programvara

All programvara som är tillgänglig för nedladdning på Itm8 Sverige AB AddStore är upphovsrättsskyddade verk som tillhör respektive tillverkare.

Vid köp av användarrättigheter och/eller licenser för programvaran gäller villkoren för respektive tillverkare eller licensgivare. Dessa villkor kan medfölja programvaran eller ingå i programvaran.

Baserat på ovanstående tar Itm8 Sverige AB inget ansvar i relation till försäljning av programvara, inklusive, men inte begränsat till, ändamålsenlighet eller immateriella rättigheter. Itm8 Sverige AB’s ansvar består således enbart i att förmedla de licensrättigheter som ingår i en Order.

Licensen beviljas i enlighet med de licensmått som anges i Avtalet, inklusive med de begränsningar som anges häri. Kunden ska hela tiden se till att den är i besittning av tillräckligt antal licenser som motsvarar Kundens faktiska användning, oavsett Kundens organisatoriska tillhörighet, inklusive anställning eller annan anknytning.

Om Itm8 Sverige AB möts av anspråk från tredje part till följd av kundens felaktiga användning av programvaran, inklusive användning i strid med de licensvillkor som utfärdats av tillverkaren när som helst, måste kunden utan begränsning hålla Itm8 Sverige AB skadeslös för eventuell förlust eller kostnad Itm8 Sverige AB kan ådra sig i detta sammanhang.

Kunden är medveten om och erkänner att Programvaran kan kräva och vara föremål för systemkrav och/eller ett programvaruabonnemang. Kunden är ansvarig för att uppfylla sådana systemkrav och betala eventuella relaterade kostnader och avgifter. Itm8 Sverige AB garanterar inte att programvaran är kompatibel med framtida versioner av programvara från tredje part.

12                        Särskilt om molntjänster

Vid köp av molntjänster hänvisar Itm8 Sverige AB sina kunder till respektive molnrättighetsägare, online-prenumerationsavtal eller respektive rättighetsinnehavares villkor för specifikt beställda varor eller tjänster.

Baserat på ovanstående tar Itm8 Sverige AB inget ansvar i relation till åtkomst till molntjänsten, inklusive, men inte begränsat till, lämplighet för ändamålet eller immateriella rättigheter. Itm8 Sverige AB’s ansvar består således enbart i att förmedla de licensrättigheter som ingår i en Order.

Licensen beviljas i enlighet med de licensmått som anges i Avtalet, inklusive med de begränsningar som anges häri. Kunden ska hela tiden se till att den är i besittning av tillräckligt antal licenser som motsvarar Kundens faktiska användning, oavsett Kundens organisatoriska tillhörighet, inklusive anställning eller annan anknytning.

Om Itm8 Sverige AB möts av anspråk från tredje part till följd av Kundens felaktiga användning av molntjänsten, inklusive användning i strid med licensvillkoren utfärdade av tillverkaren när som helst, ska Kunden utan begränsning hålla Itm8 Sverige AB skadeslös för eventuell förlust eller kostnad Itm8 Sverige AB kan ådra sig i detta sammanhang.

Varje försening av betalningen av vederlaget för en molntjänst ger Itm8 Sverige AB och/eller tillverkaren rätt att utan ansvar stänga av Kundens tillgång till Programvaran när förseningen inträffar och utan förvarning.

Kunden är medveten om och erkänner att molntjänsten kan kräva och vara föremål för systemkrav. Kunden är ansvarig för att uppfylla sådana systemkrav och betala eventuella relaterade kostnader och avgifter. Itm8 Sverige AB garanterar inte att molntjänsten är kompatibel med framtida versioner av programvara från tredje part.